Snippers

Ons land heeft er weer een nieuw aandachtspunt bij: de volle klas. De oorzaak ligt aan het feit dat de scholen minder geld van de regering krijgen. Er moet weer bezuinigd worden; ook op het onderwijs. Volgens onderwijsdeskundigen hebben meer scholen ervoor gekozen om de klassen groter te maken. Zo hebben ze minder leraren nodig.

 

Volgens staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft minder dan één procent van de Nederlandse klassen dertig leerlingen of meer. 'Onderzoek van de Algemene Onderwijsbond en de Radboud Universiteit weerspreekt deze stelling. Een op de zes scholen in het basis- en voortgezet onderwijs telt dertig leerlingen of meer', meldde de vakbond Leraren in Actie. Sander Dekker spreekt dus niet de waarheid. Maar was hij niet die staatsecretaris die het presteerde om zijn beide armen tegelijk te breken? Van insiders heb ik gehoord dat als Sander drie armen had gehad, dat hij ze alledrie tegelijk had gebroken. Zo'n politicus komt toch ongeloofwaardig over?

 

De vakbond Leraren In Actie heeft nu actie gevoerd tegen te volle klassen. Er kwamen ruim 40.000 handtekeningen binnen, waardoor de Tweede Kamer verplicht is om dit onderwerp in een petitie te bespreken. De organisatie streeft naar minder volle klassen. De klassengrootte moet volgend schooljaar maximaal 28 leerlingen bedragen en binnen drie jaar moet dit aantal verminderd worden naar maximaal 24 leerlingen.

 

Een schooldirecteur stapt een zeer volle en altijd lawaaierige klas binnen. Hij wil die herrieschoppers nu eens echt straffen. ‘Geert, wat heb jij uitgespookt?’ ‘Ik heb krijt naar het bord gegooid, meneer’. ‘Wat? Honderd strafregels! En jij, Wim?’ ‘Ik heb een punaise op de stoel van de meester gelegd.’ Antwoordt de directeur: ‘Wat? Tweehonderd strafregels. En jij Peter?’ ‘Ik heb snippers uit het raam gegooid.’ ‘Snippers?' antwoordt de directeur. 'Goed, dat zie ik door de vingers, maar doe het niet meer.’ Op dat moment komt een jongen de klas binnen, vol blauwe plekken en schrammen. ‘En, wie ben jij?’ vraagt de directeur boos. Antwoordt de jongen: ‘Ik heet Steven Snippers, meneer.’

 

Een schoolinspecteur komt onverwachts een school binnen. In het eerste lokaal zit een overvolle klas, waarvan de leerlingen aan het stoeien en ravotten zijn. De inspecteur loopt het lokaal binnen, pakt de langste slungel beet en zet hem op de gang. Daarna loopt hij de klas weer in. Na vijf minuten van rust steekt een jongen zijn vinger op en vraagt: 'Meneer, wanneer mag onze meester weer terug in de klas?'

 

Schoolklassen moeten inderdaad niet te vol. In een te volle klas kunnen kinderen zich niet goed concentreren, hebben ze te veel afleiding en krijgen ze minder aandacht van de onderwijzer of onderwijzeres. Bovendien is het niet goed voor de werkgelegenheid. Des te minder klassen, des te minder onderwijzend personeel.

 

De meeste leerkrachten zijn ervan overtuigd dat hun leerlingen beter werken in niet al te volle klassen. Maar een te kleine klas, met bijvoorbeeld minder dan tien leerlingen, heeft weliswaar ook haar nadelen zoals te weinig respons vanuit de leerlingen en te weinig uitwisseling tussen de leerlingen onderling.

 

Tot slot nog een goed idee misschien. De scholen kunnen zelf een limiet aan het aantal leerlingen per klas stellen. Hoe? Bouw nieuwe scholen met kleinere lokalen. Dan kunnen ze niet meer leerlingen in een klas zetten dan

dat er banken in passen, nietwaar?

 

Klaas de Boer