Snippers |
Ons land heeft er weer een
nieuw aandachtspunt bij: de volle klas. De oorzaak ligt aan het feit dat de scholen minder
geld van de regering krijgen. Er moet weer bezuinigd worden; ook op het
onderwijs. Volgens onderwijsdeskundigen hebben meer scholen ervoor gekozen om
de klassen groter te maken. Zo hebben ze minder leraren nodig. Volgens staatssecretaris Sander
Dekker van Onderwijs heeft minder dan één procent van de Nederlandse klassen
dertig leerlingen of meer. 'Onderzoek van de Algemene Onderwijsbond en de
Radboud Universiteit weerspreekt deze stelling. Een op de zes scholen in het
basis- en voortgezet onderwijs telt dertig leerlingen of meer', meldde de
vakbond Leraren in Actie. Sander Dekker spreekt dus niet de waarheid. Maar
was hij niet die staatsecretaris die het presteerde om zijn beide armen
tegelijk te breken? Van insiders heb ik gehoord dat als Sander drie armen had
gehad, dat hij ze alledrie tegelijk had gebroken.
Zo'n politicus komt toch ongeloofwaardig over? De vakbond Leraren In Actie
heeft nu actie gevoerd tegen te volle klassen. Er kwamen ruim 40.000
handtekeningen binnen, waardoor de Tweede Kamer verplicht is om dit onderwerp
in een petitie te bespreken. De organisatie streeft naar minder volle
klassen. De klassengrootte moet volgend schooljaar maximaal 28 leerlingen
bedragen en binnen drie jaar moet dit aantal verminderd worden naar maximaal
24 leerlingen. Een schooldirecteur stapt een
zeer volle en altijd lawaaierige klas binnen. Hij wil die herrieschoppers nu
eens echt straffen. ‘Geert, wat heb jij uitgespookt?’ ‘Ik heb krijt naar het
bord gegooid, meneer’. ‘Wat? Honderd strafregels! En jij, Wim?’ ‘Ik heb een
punaise op de stoel van de meester gelegd.’ Antwoordt de directeur: ‘Wat?
Tweehonderd strafregels. En jij Peter?’ ‘Ik heb snippers uit het raam
gegooid.’ ‘Snippers?' antwoordt de directeur. 'Goed, dat zie ik door de
vingers, maar doe het niet meer.’ Op dat moment komt een jongen de klas
binnen, vol blauwe plekken en schrammen. ‘En, wie ben jij?’ vraagt de
directeur boos. Antwoordt de jongen: ‘Ik heet Steven Snippers, meneer.’ Een schoolinspecteur komt
onverwachts een school binnen. In het eerste lokaal zit een overvolle klas,
waarvan de leerlingen aan het stoeien en ravotten zijn. De inspecteur loopt
het lokaal binnen, pakt de langste slungel beet en zet hem op de gang. Daarna
loopt hij de klas weer in. Na vijf minuten van rust steekt een jongen zijn
vinger op en vraagt: 'Meneer, wanneer mag onze meester weer terug in de
klas?' Schoolklassen moeten inderdaad
niet te vol. In een te volle klas kunnen kinderen zich niet goed
concentreren, hebben ze te veel afleiding en krijgen ze minder aandacht van
de onderwijzer of onderwijzeres. Bovendien is het niet goed voor de
werkgelegenheid. Des te minder klassen, des te minder onderwijzend personeel. De meeste leerkrachten zijn
ervan overtuigd dat hun leerlingen beter werken in niet al te volle klassen.
Maar een te kleine klas, met bijvoorbeeld minder dan tien leerlingen, heeft
weliswaar ook haar nadelen zoals te weinig respons vanuit de leerlingen en te
weinig uitwisseling tussen de leerlingen onderling. Tot slot nog een goed idee
misschien. De scholen kunnen zelf een limiet aan het aantal leerlingen per
klas stellen. Hoe? Bouw nieuwe scholen met kleinere lokalen. Dan kunnen ze
niet meer leerlingen in een klas zetten dan dat er banken in passen,
nietwaar? Klaas de Boer |