Lezen is een voorrecht

 

Het initiatief voor de lancering van het Kinderpanel van de 54 Haagse openbare scholen juich ik van harte toe. En de actie van dit Kinderpanel is helemaal een top-idee. Met de slogan Zin in leren=Zin in lezen hebben zij als doel om een aantrekkelijk leesklimaat op hun scholen te creŽren. Ik ben benieuwd hoeveel geld er in oktober door de kinderen is ingezameld.

 

Lezen is heel belangrijk voor de geestelijke ontwikkeling van het kind. Ja, zelfs nog voor een volwassen mens. Door lezen steekt men kennis op en kan men beter communiceren en functioneren in de maatschappij. Lezen heeft verschillende nuttige doeleinden zoals ontspanning en studie. Eigenlijk is lezen is een voorrecht. Net als leren en het naar school gaan. In vroeger tijden was het naar school gaan alleen voorbehouden voor kinderen van de rijke klasse. De armen werden dom gehouden en moest echt werken om te kunnen eten en zo te overleven. Dat is een gegeven wat veel kinderen niet eens weten.

 

De Haagse Scholen streven het volgende na. Kinderen zijn van nature leergierig en ieder kind heeft zijn eigen talenten. Wij willen kinderen verbazen en prikkelen, zodat ze gaan ontdekken en leren. Hoe meer een kind aangesproken en uitgedaagd wordt, des te meer plezier en zin het heeft in leren. Zo bereiden we kinderen voor op later, met nieuwsgierigheid naar toekomst en kennis.

 

Er is ook humor over kinderen, die op school zitten. Een kind komt thuis van zijn eerste dag op school. Zijn moeder vraagt: 'En, wat heb je vandaag geleerd?' Het kind antwoordt: 'Nog niet genoeg, want ik moet er morgen weer naar toe!'

Jantje komt thuis en zegt tegen zijn moeder: 'Ik wil niet meer leren, dus ga ik niet meer naar school'. Zegt zijn moeder: 'Waarom niet, jongen?' Antwoordt Jantje: 'In ItaliŽ zijn een paar mensen vermoord, omdat ze te veel wisten!'

Er komt een schoolinspecteur onverwachts bij een school aan. Hij loopt door de gang en gaat een klaslokaal binnen. Daar is het een kabaal van jewelste, want de jongens zijn druk aan het stoeien. De schoolinspecteur reageert gelijk. Hij pakt de langste slungel van het stel bij zijn kladden en zet hem op de gang. ďZo, blijf jij hier maar een poosje staan om af te koelen', gromt hij. Daarna gaat hij de klas weer in, die inmiddels heel rustig is. Steekt na een paar minuten een ventje zijn vinger op en vraagt: 'Meneer, wanneer mag onze meester weer de klas in?'

 

Wanneer het Kinderpanel haar doel met lezen bereikt heeft, komt er hopelijk weer een nieuwe uitdaging. En voor de keuze van het nieuwe item heb ik een goed advies. En dat is zingen. Vroeger werd er veel meer gezongen op scholen en leerden de kinderen leuke liedjes. In mijn tijd hoorde men dagelijks op de scholen: 'Waar de blanke top der duinen schittert in de zonnegloed...' En: 'Hoog op de gele wagen, rij ik door berg en dal...' En als canon: 'Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal...' Liedjes zingen ondersteunt de taalontwikkeling, de taalvaardigheid en het vergroten van de woordenschat. Zingen is plezier en geeft het gevoel van saamhorigheid. Dit geldt trouwens ook voor de volwassenen. Vroeger werd er toch veel meer gezongen. Niet alleen in de kerk, maar ook op straat en op het werk. En zou het Kinderpanel mijn advies opvolgen om het item zingen in te stellen, dan heb ik ook de slogan al klaar. Zin in leren=Zin in lezen wordt dan Zin in zingen=Zin in

 

Klaas de Boer