Lezen is een voorrecht |
Het initiatief voor de
lancering van het Kinderpanel van de 54 Haagse openbare scholen juich ik van
harte toe. En de actie van dit Kinderpanel is helemaal een top-idee. Met de
slogan Zin in leren=Zin in lezen hebben zij als doel om een aantrekkelijk
leesklimaat op hun scholen te creëren. Ik ben benieuwd hoeveel geld er in
oktober door de kinderen is ingezameld. Lezen is heel belangrijk
voor de geestelijke ontwikkeling van het kind. Ja, zelfs nog voor een
volwassen mens. Door lezen steekt men kennis op en kan men beter communiceren
en functioneren in de maatschappij. Lezen heeft verschillende nuttige
doeleinden zoals ontspanning en studie. Eigenlijk is lezen is een voorrecht.
Net als leren en het naar school gaan. In vroeger tijden was het naar school
gaan alleen voorbehouden voor kinderen van de rijke klasse. De armen werden
dom gehouden en moest echt werken om te kunnen eten en zo te overleven. Dat
is een gegeven wat veel kinderen niet eens weten. De Haagse Scholen streven
het volgende na. Kinderen zijn van nature
leergierig en ieder kind heeft zijn eigen talenten. Wij willen kinderen
verbazen en prikkelen, zodat ze gaan ontdekken en leren. Hoe meer een kind
aangesproken en uitgedaagd wordt, des te meer plezier en zin het heeft in
leren. Zo bereiden we kinderen voor op later, met nieuwsgierigheid naar
toekomst en kennis. Er is ook humor over
kinderen, die op school zitten. Een kind komt thuis van zijn eerste dag op
school. Zijn moeder vraagt: 'En, wat heb je vandaag geleerd?' Het kind antwoordt:
'Nog niet genoeg, want ik moet er morgen weer naar toe!' Jantje komt thuis en zegt
tegen zijn moeder: 'Ik wil niet meer leren, dus ga ik niet meer naar school'.
Zegt zijn moeder: 'Waarom niet, jongen?' Antwoordt Jantje: 'In Italië zijn
een paar mensen vermoord, omdat ze te veel wisten!' Er komt een
schoolinspecteur onverwachts bij een school aan. Hij loopt door de gang en
gaat een klaslokaal binnen. Daar is het een kabaal van jewelste, want de
jongens zijn druk aan het stoeien. De schoolinspecteur reageert gelijk. Hij
pakt de langste slungel van het stel bij zijn kladden en zet hem op de gang.
“Zo, blijf jij hier maar een poosje staan om af te koelen', gromt hij. Daarna
gaat hij de klas weer in, die inmiddels heel rustig is. Steekt na een paar minuten
een ventje zijn vinger op en vraagt: 'Meneer, wanneer mag onze meester weer
de klas in?' Wanneer het Kinderpanel
haar doel met lezen bereikt heeft, komt er hopelijk weer een nieuwe
uitdaging. En voor de keuze van het nieuwe item heb ik een goed advies. En
dat is zingen. Vroeger werd er veel meer gezongen op scholen en leerden de
kinderen leuke liedjes. In mijn tijd hoorde men dagelijks op de scholen:
'Waar de blanke top der duinen schittert in de zonnegloed...' En: 'Hoog op de
gele wagen, rij ik door berg en dal...' En als canon: 'Kom mee naar buiten
allemaal, dan zoeken wij de wielewaal...' Liedjes zingen ondersteunt de
taalontwikkeling, de taalvaardigheid en het vergroten van de woordenschat.
Zingen is plezier en geeft het gevoel van saamhorigheid. Dit geldt trouwens
ook voor de volwassenen. Vroeger werd er toch veel meer gezongen. Niet alleen
in de kerk, maar ook op straat en op het werk. En zou het Kinderpanel mijn
advies opvolgen om het item zingen in te stellen, dan heb ik ook de slogan al
klaar. Zin in leren=Zin in lezen wordt dan Zin in zingen=Zin in Klaas de Boer |