Thomas
het Locomotiefje uit Den Haag |
De gemeente
Den Haag, HTM en NS hebben onlangs een intentieverklaring getekend, waarin
het streven naar samenwerking is vastgelegd. De drie partijen willen de
reiziger in en om Den Haag openbaar vervoer van wereldklasse gaan bieden.
Waar de term wereldklasse vandaan komt, begrijp ik niet. Maar het staat echt
in het persbericht. Wat zijn de criteria om voor de benaming openbaar vervoer
van wereldklasse in aanmerking te komen? Wethouder Maar zo uniek
is deze samenwerking niet. Is wethouder Dekker dan een tiental jaren geleden
de aanleg van Randstadrail vergeten? Toen werkten HTM en NS ook samen. De
ingebruikname Over het
openbaar zijn ook grappige anekdotes. Twee mannetjeseenden kopen op Den Haag
Centraal twee treinkaartjes naar Utrecht Centraal. En toch zijn ze daar nooit
aangekomen. Halverwege riep de conducteur: 'Woerden, uitstappen!' Een man
solliciteert als buschauffeur en wordt aangenomen. Zijn chef vertelt hem dat
hij ook de kaartjes moet verkopen in de bus. Al op de eerste dag gaat het
tijdens de eerste rit helemaal mis. Op een recht stuk weg rijdt hij de bus
helemaal total loss en diverse passagiers zijn lichtgewond. Zijn chef is
woedend en vraagt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. De kersverse
chauffeur zegt: 'Geen idee. Ik heb het niet gezien. Ik stond net achterin
kaartjes te verkopen!' Natuurlijk
zijn er bij ingrijpende gebeurtenissen voor- en tegenstanders. Zo ook bij
deze samenwerking. 'Elk voordeel hep zijn nadeel en elk nadeel hep zijn
voordeel', zal Johan Cruijff zeggen als hij zijn mening in deze moet geven.
Minister Melanie Dat bus en
tram beter aansluiten op treinen is alleen maar een goede zaak. Wanneer de
participanten niet van het spoor raken maar alles juist goed op de rails
zetten, kunnen de reizigers in Haaglanden rustig verder boemelen. En boemelen
bedoel ik in de positieve zin van het woord. |