Thomas het Locomotiefje uit Den Haag

 

De gemeente Den Haag, HTM en NS hebben onlangs een intentieverklaring getekend, waarin het streven naar samenwerking is vastgelegd. De drie partijen willen de reiziger in en om Den Haag openbaar vervoer van wereldklasse gaan bieden. Waar de term wereldklasse vandaan komt, begrijp ik niet. Maar het staat echt in het persbericht. Wat zijn de criteria om voor de benaming openbaar vervoer van wereldklasse in aanmerking te komen?

 

Wethouder Sander Dekker, ofwel Thomas) het Locomotiefje uit Den Haag, verwacht dat de samenwerking veel vruchten gaat afwerpen. “Den Haag ziet in de NS een sterke en kundige bondgenoot voor HTM, die het mogelijk maakt om een sprong naar de toekomst te maken. Deze samenwerking tussen een landelijk ov-bedrijf en een grootstedelijke vervoerder is iets unieks.”

 

Maar zo uniek is deze samenwerking niet. Is wethouder Dekker dan een tiental jaren geleden de aanleg van Randstadrail vergeten? Toen werkten HTM en NS ook samen. De ingebruikname van de nieuwe lijnen van Randstadrail verliep echt problematisch. De invoering van Randstadrail leidde ertoe dat reizigers werden geconfronteerd met de langste exploitatieverstoring in Nederland sinds 1945: gedurende 17 maanden na het beëindigen van de exploitatie door de NS en 14 maanden na de geplande opleveringsdatum waren reizigers tussen Den Haag en Zoetermeer op vervangend busvervoer aangewezen.

 

Over het openbaar zijn ook grappige anekdotes. Twee mannetjeseenden kopen op Den Haag Centraal twee treinkaartjes naar Utrecht Centraal. En toch zijn ze daar nooit aangekomen. Halverwege riep de conducteur: 'Woerden, uitstappen!'

 

Een man solliciteert als buschauffeur en wordt aangenomen. Zijn chef vertelt hem dat hij ook de kaartjes moet verkopen in de bus. Al op de eerste dag gaat het tijdens de eerste rit helemaal mis. Op een recht stuk weg rijdt hij de bus helemaal total loss en diverse passagiers zijn lichtgewond. Zijn chef is woedend en vraagt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. De kersverse chauffeur zegt: 'Geen idee. Ik heb het niet gezien. Ik stond net achterin kaartjes te verkopen!'

 

Natuurlijk zijn er bij ingrijpende gebeurtenissen voor- en tegenstanders. Zo ook bij deze samenwerking. 'Elk voordeel hep zijn nadeel en elk nadeel hep zijn voordeel', zal Johan Cruijff zeggen als hij zijn mening in deze moet geven. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur laat in een reactie weten groot voorstander te zijn van een krachtenbundeling tussen vervoersbedrijven. Reizigersvereniging Rover staat eveneens positief tegenover deze deal. Ook de politiek heeft optimistisch gereageerd. Naar verwachting wordt eind dit jaar duidelijk of de plannen kunnen doorgaan. De Haagse gemeenteraad moet er nog over oordelen en de NS begint eerst een boekenonderzoek. Dit proces zal goed in de gaten gehouden worden door de vakbonden FNV en CNV. Er wordt in ieder geval goed nagedacht.

 

Dat bus en tram beter aansluiten op treinen is alleen maar een goede zaak. Wanneer de participanten niet van het spoor raken maar alles juist goed op de rails zetten, kunnen de reizigers in Haaglanden rustig verder boemelen. En boemelen bedoel ik in de positieve zin van het woord.

 

Klaas  de Boer