Het nieuwe ondernemen |
Toen de wijk Escamp
ontstond, is er serieus nagedacht over hoe de bewoners van de wijk er zo
prettig mogelijk zou kunnen leven. Er moest snel worden gebouwd want er
heerste grote woningnood. Er werd gekozen voor flatgebouwen – een nieuw woord
in de jaren vijftig. Ze werden in een groene
omgeving geplaatst waar de geneeskrachtige werking van het rustgevende
gebladerte een garantie vormde voor een tevreden en blije bevolking. Maar dat
heeft niet zo mogen blijven. Sluipenderwijs hebben zich nieuwe idealen in de
hoofden van de mensen gezet. Was het hoogste goed eerst om met eigen handen
een bestaan op te bouwen, de moderne mens eist nu permanent te worden
vermaakt. Het land wordt één groot pretpark met betaalbare kaartjes voor
landgenoten en op elke hoek de kans om een grote prijs te winnen. Wij zijn de
succesmens omdat we voortdurend iets kunnen winnen. We leven in een tombola.
Holland casino's, Nationale
loterij, speculeren op de beurs: het geld lacht je overal toe, gratis geld
waar je niets voor hoeft te doen. En er is geld genoeg, dat zien we dagelijks
als we horen hoeveel miljoenen euro's deze of gene
weer heeft gekregen. Werken!? Wat een onzin, je hoef
niet te werken: je
moet het juiste kraslot in handen zien te krijgen. Studeren, wat een moeite!
Geef je postcode door en je hebt in één klap een jaarinkomen bij elkaar. Een
vast salaris!? Dat is pas verleden tijd. Meld je aan
als directeur van een woningbouwvereniging en je kunt dagelijks je zakken
vullen uit een pot met goud. Zoek je avontuur? Sluit je dan aan bij een drugsdealersorganisatie; de overheid zorgt er wel voor –
via haar beleid – dat daar goudgeld te verdienen valt. Wil je meer
verantwoordelijkheid: zoek het hoger op bij een internationale
misdaadorganisatie, naar keuze van Italiaanse, Oost–Europese of Hollandse origine. Het gaat immers om het geld, hoe je het verkregen
hebt, doet er niet toe. Hoe meer geld hoe meer vermaak. De nieuwe ondernemer
moet daarop inhaken: alleen gemakkelijk geld is de moeite waard. Zet in de
entree Dat past in onze
pretparkvisie en dat willen we zo houden. |